כמה שאני אוהבת תהליכים. לפעמים אני מרגישה שהעולם הזה, המהיר והעצבני, זה שרוצה הכל כאן ועכשיו, לא עוצר לרגע כדי פשוט להיות. לא עוצר כדי ליהנות מהתהליך.
ואז הגיעו הבלוגים.
מה הקשר בין בלוגים ותהליך? אוהו!
כבר כתבתי על כך שבלוג הוא אסטרטגיה לטווח ארוך. כלומר- כתיבת בלוג הוא תהליך מתמשך. מה שיפה בתהליך הזה, שהוא דורש מאיתנו להיות כל הזמן עם היד על הדופק, ללמוד עוד, להתפתח, לדייק. וכמה שאני אוהבת לדייק.
את הבלוג המקומי שלי הקמתי לפני יותר מחמש שנים, וכשאני קוראת היום את הפוסטים הראשונים בו, אני נחנקת. לא הבנתי אז כלום בבלוגים, בכתיבה, לא היתה לי מטרה אלא רק אהבה ותשוקה, ולא ידעתי מי באמת קורא אותי, אם בכלל. עם הזמן למדתי מי קהל היעד, דייקתי את המטרה שלי, גיליתי עוד ועוד את העולם הדיגיטלי. התפתחתי תוך כדי תנועה. מכיוון שבלוג הוא מעין סקירה של התהליך הזה שעברתי, לא מחקתי מעולם אף פוסט, מביך ככל שיהיה, באף אחד מהבלוגים שלי (ארבעה בלוגים. ויש בהם פוסטים מביכים, האמינו לי).
איך מדייקים ומשפרים את הבלוג כל הזמן?
- מדדים רבותי, מדדים. כנראה מדובר בצד הכי פחות סקסי של הבלוגים, ובכל זאת, אנחנו חייבים ללמוד את המדדים – כניסות, זמן באתר ושאר נפלאות האנליטיקס. אפשר ללמוד המון על מה הקוראים שלנו אוהבים ורוצים. צאו לדרך עם המספרים!
- דיוק הקהל – ככל שנבין טוב יותר למי אנחנו כותבים, כך נכתוב טוב יותר. כתבתי על זה לא מזמן – ממליצה להבין למי אנחנו כותבים, וגם לאפיין את הקורא האידיאלי שלנו. כשאנחנו כותבים למישהו ספציפי, אנחנו רוצים לתת לו ערך, וכך אנחנו מדייקים.
- הקשבה – הקשיבו למי שסביבכם. כן, לכולם. רעיונות לפוסטים הכי מוצלחים שלי הגיעו מהסביבה. שאלות ששאלו אותי הראו לי מהם הנושאים הלא ברורים, למה יש דרישה, מה אנשים מחפשים. זה איפשר לי לתת להם בדיוק מה שחיפשו. בינגו.
- הקשיבו גם לגוגל – כי הוא יודע הכל. נסו לשחק עם מילות מפתח, ותגלו מהן השאלות והביטויים הנפוצים – וכך תוכלו לדייק את הכתיבה שלכם, את ה SEO וכמובן את הבנת צרכי קהל היעד.
- חוזרים לאחור – ככל שלומדים יותר על הקהל, הבלוג, המטרה של הבלוג וכד', כך אנו יכולים לדייק גם פוסטים קודמים. זה יכול להיות שורה נוספת שמדייקת, הנעה לפעולה, החלפת כותרת או הוספת מילות מפתח. כדי לא לטבוע בים הפוסטים הקודמים, כדאי לבצע אופטימיזציה (אל תיבהלו מהמילה הזו, טוב?) בעיקר לפוסטים קודמים שמקבלים יחסית הרבה טראפיק (כן, זה מחזיר אותנו למדדים).
- אבל מסתכלים קדימה – לא להיבהל ממה שכבר עשינו. המחשבה תמיד צריכה להיות על העתיד הורוד שמצפה לבלוג שלנו, ולכן גם אם פוסטים קודמים לא מושלמים (והם כנראה לא), בואו נהיה סלחניים כלפיהם, ונבין שבלוג מתפתח עם הזמן, ממש כמונו.
- לומדים ומיישמים – אני אוהבת ללמוד. אני יודעת שאני מסתכנת בניפוץ שמי הטוב והקולי (טוב נו, על מי אני עובדת? ממילא הילדים שלי טוענים שהייתי ונשארתי מגה חנונית. יש בזה משהו), אבל זו האמת. עוד ועוד ספרים על בלוגים, שיווק והעולם הדיגיטלי מלמדים אותי שאין לתהליך הדיוק הזה סוף. כל ספר כזה שאני קוראת נותן לי עוד רעיון, עוד מקום לשיפור. אבל העניין הוא כמובן לא רק ידע תיאורטי, אלא ליישם על הבלוג. קראתם ספר על מיקרו קופי? תתחילו לאט לשפר את הכפתורים בבלוג. למדתם מהי כוחה של רשימת תפוצה? תתחילו לחשוב איך להגדיל אותה, וכד'.
- חוזרים שוב ושוב לדברים הבסיסיים ומדייקים אותם. מהי המטרה שלנו בבלוג? מי אנחנו היום? מה יש לנו לומר? מה הקהל רוצה לקרוא? איפה התשוקה שלנו? איך כל אלו נפגשים? בעקבות התשובות לשאלות האלו משפרים דפים בסיסיים כמו ה"אודות", יצירת קשר, ועוד. אל תפחדו מהשינויים האלו. הם מעידים על כך שצמחנו.
המסקנה המתבקשת היא שאין כזה דבר הבלוג המושלם. בלוג מעצם היותו הוא דינאמי, מתפתח, משתנה. ממש כמונו. אבל היי, זה כל היופי! אחרת זה לא היה מעניין כמו שזה, נכון?
איך אתם משפרים את הבלוגים שלכם עם הזמן?