לפני כמה ימים העברתי סדנת כתיבה און ליין לבעלות עסקים באזור שלי, וכשהגעתי לשוחח איתן על חשיבות המחקר, הן קצת נבהלו. לכן החלטתי להקדיש לנושא המחקר פוסט שלם. מגיע לו.
על מה אני מדברת כשאני מדברת על מחקר?
מילת הרגעה – אני לא מדברת על מחקר אקדמי, לא על קבוצה משמעותית מבחינה סטטיסטית ובטח שלא על סקר ספרות נרחב. אני מדברת על נתונים שאפשר להתבסס וללמוד מהם. נתונים שבקלות אנחנו יכולים להשיג היום, בעידן המידע הסופר נגיש.
מחקר יכול להיות איסוף של חומר איכותני (ציטוטים, מאמרים, דעות, רעיונות וכד') או כמותי (נתונים מספריים, סטטיסטיקות).
למה זה חשוב? ואיך המחקר משדרג את הכתוב?
כשאנחנו מבססים את הכתיבה שלנו על נתונים, מחקרים או מאמרים נוספים, אנחנו בעצם אומרים לקוראים שלנו "עשיתי עבודת בית. לא המצאתי". כלומר, מדובר באמצעי שבונה לנו אמינות.
יש עוד מקורות מידע, אנחנו לא לבד בעולם, ואנחנו לא מפחדים להביט החוצה ולבדוק מה אומרים אחרים, מה טוענים המומחים, והאם יש סטטיסטיקות שתומכות בטענות שלנו.
המחקר עוזר לנו לבסס את עצמינו כאוטוריטה. הוא מראה שאנחנו בודקים, לומדים, מתפתחים ומקשיבים גם לאחרים.
המחקר ישדרג את הכתוב שלכם גם כי הוא מעצים את הערך שאתם נותנים לקוראים. עוד מידע, עוד ידע, עוד נתונים ועוד אפשרות לקרוא וללמוד יותר.
מסתבר שרוב הכותבים היום לא עושים מחקר, ולכן המחקר, עפ"י סדנת הקופירייטינג הבריטית בה השתתפתי, ממצב את הכתוב שלנו כבר מעל 95% מהתוכן הכתוב. שווה, לא?
איך מתחילים לעשות מחקר?
- מוצאים רעיון לפוסט. רושמים אותו.
- רושמים רעיונות, נקודות מפתח, ראשי פרקים שנרצה לכלול בפוסט שלנו.
- רושמים רשימת שאלות פתוחות. שאלות שיש לכם לגבי הנושא, או שאלות שיכולות לעלות לקוראים (אם תדעו לענות עליהן באמצעות נתונים, סטטיסטיקות או הוכחות אחרות, שיחקתם אותה!).
- בודקים האם יש תשובות לשאלות האלו.
- מהי העמדה שלנו לגבי הרעיון? מומלץ שנגבש אותה.
- בודקים האם יש לה הוכחות? האם יש הוכחות נגדיות?
- מבצעים חיפושים כלליים לגבי הנושא הספציפי של הפוסט. לכו תדעו מה אתם עשויים לגלות. המידע הזה יכול להעשיר את הטקסט שלכם.
איפה עושים מחקר?
- בספרים מקצועיים. מאז שאח שלי קנה לי את הקינדל ליום הולדת 40 (לקח לי חצי שנה להפסיק לפחד מספרים אלקטרוניים), לפני 3 שנים, הגדלתי את מאגר הידע המקצועי שלי כל כך! לחיצת כפתור אחת, כמה דולרים בודדים, ואין תירוצים יותר – הידע המקצועי בכף היד שלנו. תרתי משמע.
- בבלוגים אחרים הקשורים לנישה או לתחום עליו אתם כותבים.
- בקבוצות פייסבוק הקשורות לתחום.
- בגוגל, כמובן. כי הוא יודע הכל, והוא אלוף בלהפנות אותנו למידע בנושאים עליהם אנחנו כותבים.
- אצל הלקוחות או הקוראים שלכם. גם נתונים שאתם אוספים הם מחקר!
- בכל מקום בו אפשר לקבל רעיונות – יוטיוב, פלטפורמות למימון המונים, חנויות און ליין, מדריכי מוצרים ועוד. חפשו את הנתונים והמספרים מאחורי טענות, בדקו לינקים לעוד ידע, הציצו בהמלצות ספרים של מומחים.
למה חשוב לשים לב כשכותבים פוסט ומשלבים בו מחקר:
- ספקו לקוראים הצצה למקורות עליהם התבססתם. היו נדיבים. כך גם תמתגו את עצמכם, וגם תפרגנו לאחרים.
- הקפידו על לינקים תקינים ולא שבורים.
- מומלץ להתבסס על מקורות ראשונים של מידע.
- מומלץ לבדוק מהו טיב האתר ממנו שואבים מידע. האם המקורות שלו מבוססים? האם הוא מוביל בתחומו?
- כמובן – שלבו נתונים, רעיונות או סטטיסטיקות המתאימות למה שאתם רוצים לומר. סתם מספרים או נתונים לא ירשימו אף אחד אם הם יהיו לא קשורים למה שאתם כותבים.
- שלבו תמיד את טביעת האצבע הייחודית שלכם – הקול האישי, הדעה האישית, הרעיונות, המחשבות. הרי זו הסיבה שהקוראים באו לקרוא אצלכם.
ועוד קצת צידה לדרך:
- פוסט נחמד שמפרט את השלבים המומלצים לכתיבת פוסט משולב מחקר, והעזרים שיסייעו לנו לאסוף מידע ולהשתמש בו.
- בפוסט הזה, משתף הכותב איך הוא מחלק את זמן הכתיבה. לטענתו, הוא מקדיש בממוצע כ 40 דקות לפוסט לצרכי מחקר. הוא גם משתף איפה כדאי לעשות מחקר. שווה הצצה.
- ועוד מאמר מצוין על איך מחקר משדרג פוסט, איך לעשות אותו, כולל המלצה חמה להשתמש ב Google alerts.
- ניל פאטל מספק מדריך לפוסטים מבוססי נתונים, ומספר קצת על מה זה עושה לקוראים. מעניין.
- ועוד כמה המלצות על מקומות מעניינים להתחיל בהם מחקר.
מקווה שהפסקתם לפחד ממחקר, ושתתחילו לשלב אותו מפעם לפעם בפוסטים שלכם. שתפו אותי כשזה קורה. ובינתיים – מה לקחתם מהפוסט הזה?
זקוקים לעזרה עם מחקר עבור הפוסטים שלכם? דברו איתי ואשמח לסייע לכם.