אחד השלבים הראשונים של הקמת בלוג עסקי הוא לברר מהן המטרות שלו. למרות שבלוגינג בכלל, ובלוגינג עסקי בפרט, הוא חלק חשוב מהאסטרטגיה השיווקית, בלוגים רבים מתנהלים ממש אד הוק. יש רעיון לפוסט? יאללה נכתוב. אין רעיונות? נתן לבלוג לנוח איזה חודש חודשיים. לפעמים החודש חודשיים הופכים לשנה שנתיים, והבלוג נזנח לאנחות. וזה לא כל כך נעים לראות בלוג נטוש.
כמובן שלא מדובר רק במטרות, אלא בהתמדה ועקביות, עליהן כבר כתבתי. אבל הנה החוליה החסרה כדי להתמיד בכתיבת בלוג עסקי: חשוב להבין מהן המטרות שלו. אין מה לעשות, כמו בכל סיפור טוב, גם בלוג נראה אחרת כשהוא מתוכנן מראש כהלכה.
זה אמנם נשמע ברור מאליו, אבל תתפלאו כמה עסקים מקימים בלוגים למשל מהסיבות הבאות:
- כולם עושים את זה, אז כנראה שגם אני צריך.
- אמרו לי שזה יקדם את האתר שלי בגוגל.
- למכור יותר.
- לתת במה לאגו שלי. זה אמנם קצת בוטה, ולפעמים זה עטוף היטב במילים יפות, אבל אם האגו מוביל אותנו, הבלוג נועד פעמים רבות פשוט לתת במה לבעל העסק עצמו.
חלק מהסיבות נכונות ומוצדקות, אבל הן לא מספיקות. עסק שישים רק את המטרות האלו מול עיניו, כנראה יתאכזב די מהר מהבלוג וינטוש אותו. חבל, כי זו לא התמונה המלאה.
כדי להקים בלוג צריך להבין שיש לו מטרות שונות, גלויות וסמויות. נכון, בלוג יכול להביא ליותר מכירות, להבאת לידים, וכמובן לקידום אורגני של אתר העסק, אבל יש לו עוד כמה מטרות והן חשובות לא פחות היום, בעידן של תוכן ומידע מכל עבר. בעידן שלצרכנים כבר יוצאים מכל החורים מסרים שיווקיים ופרסומיים.
אז מהן המטרות של בלוג עסקי, מלבד הקידום האורגני?
- לספק ערך לקהל ספציפי. פה נכללים שני עקרונות בסיסיים של שיווק עסק – הכרה ואפיון של קהל היעד, הצרכים והבעיות שלו, וההבנה מה הלקוחות בעצם מחפשים. בדרך כלל זה לא רק מוצר או שירות, אלא גם פתרון לבעיות שלהם, הקשבה, אמפטיה, הבנה, וכמובן שנגרום להם לזוז מהמקום בו הם נמצאים. לכן, כשאנחנו מקימים בלוג, עלינו לראות את הלקוחות שלנו, הקיימים והפוטנציאליים, ולהבין שאחת המטרות שלנו כעסק היא פשוט לתת להם ערך. ערך יכול להיות ידע, השראה, או אפילו רגש. אין כמו בלוג כבמה לנתינת ערך. מהו תוכן בעל ערך? הנה כאן.
- לשדר את מה שיש לעסק/מותג להציע. איך הקוראים ידעו מה יש לנו להציע? האם הם ישבו ויקדישו דקות יקרות מזמנם החופשי כדי לקרוא את כל רשימת השירותים והמוצרים שלנו? כנראה שלא. סביר יותר שהם יחפשו מידע שיכול לסייע להם. אם הם יפגשו את המידע הזה אצלנו, הרי שהם יבינו שיש לנו את הידע הזה. כך למעשה אנחנו מספרים לאנשים מה אנחנו יודעים לעשות מבלי שדיברנו על מוצרים, שירותים או מכירה.
- לקרב אנשים ספציפיים לעסק (לידים) – מי לא רוצה לידים, או מתעניינים? הרי כולנו הקמנו את העסק על מנת שיהיו לנו לקוחות בסופו של דבר, על מנת שנתן ממה שיש לנו לאנשים שזקוקים לזה (קהל ספציפי). על מנת שלקוחות יכירו אותנו ויבינו איך אנחנו יכולים לעזור להם, הם צריכים לפגוש אותנו. בלוג יכול לשמש כסוג של פגישה ראשונית איתנו, בעלי העסק. מה תרצו לתת בפגישה הראשונית הזו? איזה רושם תרצו להשאיר? האם תרצו לתת ללקוח הפוטנציאלי תחושה שמבינים אותו ומקשיבים לו אצלנו בעסק? שאנחנו יכולים לפתור לו בעיות? שיש לנו את הידע שהוא זקוק לו, ושאנחנו מחלקים אותו בנדיבות? את כל אלו אפשר וכדאי להוסיף לתוכן של הבלוג שלנו. אם נפתור בעיות, נחלק ידע, נבין את הקוראים, הרי שהם כבר ירגישו קרובים אלינו יותר. שיווק באמצעות תוכן מדבר בדיוק על זה.
- לייצר עניין במוצרים/שירותים/הצעות – כשאנחנו מבינים את הקהל שלנו, מתחברים אליו ונותנים לו מה שהוא צריך, אנחנו למעשה מעניינים אותו, בצורה עקיפה ותוך נתינה, במוצרים והשירותים שלנו. איך זה עובד? קוראת לומדת מכם משהו חדש שיכול לעזור לה וכך מכירה אתכם. נניח שהיא תצטרך עזרה בתחום עליו היא קראה? היא כבר יודעת שאתם בקיאים בזה, ולכן יש סיכוי שהיא גם תתעניין במוצרים שיש לכם להציע. אתן לכם דוגמא אישית – אני עוקבת בהנאה ואהבה אחר הפוסטים על כתיבה שיווקית של מיכל שרון, שתמיד נותנים לי ערך. כשנזקקתי לעזרה בחשיבה על שיווק סדנאות, מיד פניתי אליה. כך זה עובד. אנחנו רוצים להיעזר וללמוד ממי שכבר התחברנו אליו, למדנו ממנו, ממי שכבר נתן לנו משהו.
- לייצר קהילה – כשאנחנו נותנים ערך באופן עקבי לקוראים שלנו, אנחנו יכולים (וצריכים) לבנות איתם מערכת יחסים. אנחנו למעשה בונים סביב תחום העיסוק שלנו קהילה של מתעניינים, לומדים, לקוחות, קוראים. קהילה היא דבר כל כך חזק. אמנם יש המון מה ללמוד ולעשות כדי לנהל את הקהילה, אבל כשהיא קיימת, היא מחזירה כל כך הרבה ממה שנתנו לה! אני למדתי את זה היטב בבלוג המקומי שלי. בניתי קהילה של עסקים מקומיים, ואני יודעת כבר שאני נותנת להם ערך, הן בבלוג והן בפעילות העסקית שלי. הקהילה מחזירה לי כל כך הרבה! אני לומדת מהם המון על הצרכים של העסקים המקומיים, הם משמשים פעמים רבות פיילוט למוצרים והשירותים שלי, ולפעמים יחד איתם אני מפתחת מוצרים חדשים. זו מערכת יחסים!
- לייצר הרגל (לקהל) – אם הקוראים שלנו קוראים שוב ושוב תוכן בעל ערך בבלוג שלנו, הם מתרגלים לצרוך את הידע אצלנו. זו סיבה נהדרת להתמיד בכתיבת תכנים איכותיים בבלוג. לא רק שהקהל יתרגל לקבל מאיתנו ידע וערך, הוא גם יעביר את זה הלאה. כמה פעמים קרה לכם שהמלצתם לחברה על קורס און ליין או על פוסטים בבלוג שגם אתם נעזרתם בו?
- לנסות רעיונות ותוכן חדש. זו אחת המטרות הכי מדליקות של בלוג עסקי. הוא יכול לשמש מקור מצוין לפידבק תמידי על מה שאנחנו עושים. כשאנחנו כותבים פוסט על נושא מסוים שהחלטנו לחקור או לפתח, נוכל לבדוק איך הקוראים מגיבים אליו – האם הוא מעניין מספיק, האם יש בו צורך, האם הוא מובן? מהן השאלות שמתעוררות בעקבותיו? מה עוד חסר לנו? וכד'. מדובר בקרקע פוריה לתרגילי ניסוי וטעיה שיכולים לדייק את העסק והמיקוד לו.
יש לכם עוד רעיונות? האם הבלוג העסקי שלכם השיג מטרות נוספות? שתפו אותי.
לא ברור לכם מהן המטרות של הבלוג שלכם? אני פה לסייע לכם למקד אותו. דברו איתי.
2 תגובות
רשימה חשובה, אם נראה טו מאצ', אפשר להתחיל מלהחליט על 2-3 סעיפים ואז לעבור הלאה.
נכון 🙂 בעיני, חשוב להבין שאילו המטרות כדי לא לפתח ציפיות לא מותאמות, וכדי לפתח סוג של מצפן לכל תוכן שאנחנו שמות בבלוג