מיתוג אישי

בשנים האחרונות מדברים לא מעט על מיתוג אישי. כדי לנסות להבין את הטרנד, מה המשמעות שלו ואיך הוא קשור לכל אחד מאיתנו, יצאתי לפרק את המושגים אחד אחד. נתחיל במיתוג, נעבור למיתוג אישי, ונגיע, באופן לא מפתיע, לעולם התוכן ברשת.

כמה השפעה יש לנו על הרושם שנוצר עלינו ברשת?

מה זה מיתוג?

יש נטיה לחשוב שמיתוג הוא לוגו, שפה ויזואלית או סלוגן. אבל מיתוג הוא כמובן הרבה מעבר לזה.

מיתוג הוא תדמית ורושם שנוצר על מותג, ארגון או עסק, שמביא לידי ביטוי את הערכים שלו.

רוצים את ההגדרה היבשה? מיתוג הוא תהליך של יצירת משמעות למוצר, שירות, ארגון או עסק, ע"י עיצובם בתודעה של הצרכנים. ובשפה פשוטה יותר – יצירת רושם, מוניטין או תדמית בעיניים של הצרכנים (עוד על מיתוג תוכלו למצוא כאן, וגם כאן).

ואילו אני אוהבת את ההגדרה של ג'ף בזוס (זה כנראה הדבר היחיד שאני אוהבת אצלו): "מיתוג הוא מה שאומרים עליך כשאתה יוצא מהחדר". עפ"י ההגדרה הזו, ולפי המגמות שאני מזהה כבר כמה שנים, מיתוג (ושיווק, בחלקו הגדול) בכלל לא נקבע ע"י המותג, אלא ע"י הלקוחות (עוד על הרעיון, כאן). 

חישבו למשל על לקוח שחווה שירות יוצא דופן של בעל מקצוע, יודע שפרגון טוב לעור הפנים, וכותב פוסט מפרגן בפייסבוק  – הוא ממתג את העסק, ויכול לגרום לעוד אנשים להשתמש בשירותיו, מבלי שבעל העסק עשה דבר. וכמובן יש גם את הצד השני – לקוח זועם שפורק כל עול ברשת החברתית (לפעמים בצדק), ועלול לגרום למשבר. הצד הפחות נעים הוא כמובן משברים כגון שיימינג או בריונות. כך או כך, ללקוחות יש היום המון כוח והם למעשה אלה שקובעים, במידה רבה מאוד, את המיתוג של עסקים, בעלי מקצוע וארגונים.   

מיתוג הוא הרבה יותר מאשר שפה ולוגו

מה זה מיתוג אישי?

ממש בדומה למיתוג עסקי, מיתוג אישי מתייחס לרעיון של יצירת תדמית, רק שכאן מדובר על אדם ולא על חברה, מותג או ארגון (הגדרות יבשות והיסטוריה של המושג, כאן).

המושג מיוחס לראשונה לנפוליאון היל, בספרו "חשוב והתעשר" (פרק 6), אבל מי שנחשב ל"אבי" המיתוג האישי הוא טום פיטרס, מומחה לניהול, שיש לו נטייה תמיד להעדיף אנשים בגובה העיניים, ויוצא לא פעם נגד התרבות התאגידית.

מיתוג אישי מתייחס בעיקר למיתוג כאוטוריטה, כאיש מקצוע, אם כי אפשר לייחס אותו גם לתחביב, עיסוק או אפילו תדמית ציבורית. הרעיון של מיתוג אישי הוא לייצר תדמית סביב אדם, ולא סביב עסק או ארגון; תדמית שנוצרת משילוב של מומחיות, ניסיון, יכולות, הישגים ופעולות של אדם. כמובן מדובר על ההישגים שנראים לעין, או נמצאים ברשת. עוד על מיתוג אישי והשפעה תוכלו למצוא כאן.

למעשה, מיתוג אישי הוא סוג של לקיחת אחריות על הרושם שאנחנו רוצים שיווצר כשאנשים מחפשים או נתקלים בנו ברשת (עוד על המושג, כאן).

אגב, יש בלבול בין מותג אישי ומיתוג אישי. המותג הוא התוצאה, ואילו המיתוג הוא התהליך שמייצר את התדמית, הרושם (עוד על ההבדל, כאן). בנוסף, כדאי להבחין בין משפיעני רשת ובין מותגים. למעשה, גם אם אין לנו כוונה להפוך למשפיענים, כדאי לנו היום לחשוב ולפעול לטובת המיתוג האישי שלנו. למה? המשיכו לקרוא.

מיתוג אישי הוא הרושם או התדמית שנוצרים על אדם

למה מיתוג אישי כל כך חשוב?

  • בין אם נרצה או לא, על רובנו קיימים היום לא מעט חומרים ברשת. אלה יכולים להיות פוסטים במדיה החברתית, אזכורים באתרים, ידיעות ואפילו איחולי מזל טוב. אנשים מקבלים עלינו רושם מאותם החומרים. היום, בין אם אתם עצמאים או שכירים, כשאנשים רוצים לדעת מי אתם (לצורך יצירת קשר אישי או מקצועי), ברוב המקרים הם קודם יבדקו במנועי החיפוש או באחת מהרשתות החברתיות מי אתם ומה יש לכם להציע. אם המידע הזה עלינו קיים, כדאי שנשקיע בו מחשבה ונדאג שהוא ייטיב איתנו.
  • המידע הקיים ברשת מאפשר לאנשים למצוא אתכם. פעם, כל אדם שרצה לשווק משהו – רעיון, אג'נדה חברתית, שירות או מוצר, היה זקוק לחלון ראווה, משרד או חנות. כיום הוא זקוק לנוכחות דיגיטלית בה הוא יכול להציג את השירותים או המוצרים. גם אם קיבלתם המלצה על מקום, אדם או חברה, רוב הסיכויים שלפני שתפנו או תגיעו אליו, תבדקו ברשת.
  • אותו מיתוג מאפשר חיבור ראשוני עוד לפני שפונים אליכם (מעסיקים או לקוחות). כשאנשים נתקלים במידע עליכם ברשת, זה נותן לאנשים תחושה שהם מכירים אתכם קצת יותר, שיש להם אמון בכם, ואז ירגישו יותר בנוח לפנות. מידע עליכם ברשת משרה בטחון. חישבו איך אתם מגיבים כשאתם נתקלים במועמד, איש מקצוע או אפילו דייט פוטנציאלי שאין עליו בכלל מידע או חומרים ברשת.
  • רובנו מאפשרים לאותו מיתוג אישי להתפתח בצורה אורגנית, עם כל דבר שאנחנו שמים ברשת, ולפעמים זה ממש בסדר. אבל אנחנו בהחלט יכולים לחשוב היטב ולהחליט איזה מידע אנחנו שמים ברשת, כדי לייצר תדמית רצויה – למשל כאוטוריטה מקצועית, כלוחמת בשירות הצדק או כמישהו שממש כיף לבלות איתו.
  • יותר ויותר מדברים על חיבור לאנשים ולא ל"מותג". בזכות הרשתות החברתיות, התרגלנו לפגוש אנשים ולא לוגו, גם עובדים ולא רק מנכ"לים מעונבים. התרגלנו לפגוש אנשים. לכן, הצגת היכולות והמיומנויות שלנו בעצם עוזרות לאנשים להתחבר אלינו. זו גם הסיבה ששיווק באמצעות משפיענים כל כך מצליח. אנשים מתחברים לאנשים כמוהם, ופחות ופחות מאמינים לפרסומות, חומרים יבשים ומניפסטים מהוקצעים.
כולם מחפשים היום מידע ברשת. מה אפשר למצוא עליך?

למה פתאום כולם מדברים על מיתוג אישי?

קרו לא מעט דברים בשנים האחרונות שמשפיעים על הטרנד הזה. ביניהם:

  • בראש ובראשונה זו הרשת – אם אתה לא נמצא שם אתה לא קיים. הרשת, והמדיה החברתית בפרט, מאפשרת לאנשים למצוא אתכם בקלות, להתחבר אליכם, ליצור קשר (או לפסול אתכם מיד), וגם לכם לבנות מוניטין רצוי.
  • אנחנו יותר ניידים בעבודות שלנו. אם פעם משרה היתה לכל החיים, היום העובד הממוצע מחליף כ 12 עד 15 עבודות במהלך חייו. מעבר מתפקיד אחד לאחר, או מחברה אחת לשניה, מחייבת אותנו למתג ולשווק את עצמנו בכל פעם מחדש. ברגע שיש לנו מיתוג ברשת, קל יותר למעסיקים או לקוחות למצוא, להתחבר וכמובן להזמין אותנו. אנשי כוח אדם כבר מזמן משתמשים במידע ברשתות כדי ללמוד עוד על מועמדים, עוד לפני שהם מגיעים לראיון הראשון.
  • קורות החיים היום לא מספיקות. אם פעם אנשי כוח האדם היו מרימים טלפון לממליצים, היום יותר קל לפני הצעד הזה, פשוט לבדוק מה המידע שיש על אותם מועמדים ברשת. זו הסיבה שאני ממליצה לאנשים לחשוב היטב לפני כל פוסט שהם מעלים למדיה החברתית. כל פוסט כזה יכול להיות הראשון שלקוח או מגייס פוטנציאלי יתקל בו, וכפי שכבר למדנו, קשה מאוד להשתחרר מאותו רושם ראשוני שיתקבל מאותו הפוסט, לטוב ולרע.
  • כולנו כבר יודעים שאנחנו ממילא מהנדסים לעצמנו תדמית ברשתות החברתיות. התדמית הזו לא תמיד מייצגת את האמת המלאה (הפוסטים שלנו מלאים בהצלחות, חיוכים, צילומים מרהיבים וחיים משוגעים. החיים האפורים שלנו, התסכולים והכשלונות, לרוב לא מקבלים במה). אם כבר אנחנו מחליטים איזו תדמית לייצר, מדוע שלא לייצר תדמית מקצועית, טובה ואיכותית?
איך אנחנו בוחרים לספר את הסיפור שלנו?

סטוריטלינג ומיתוג אישי

מתי בפעם האחרונה הצגתם את עצמכם בפני מישהו? איך בחרתם לספר את הסיפור שלכם?

למעשה, מיתוג אישי טוב הוא איך שאנחנו מספרים את הסיפור האישי שלנו. הסיפור על הבחירות שלנו, על הקונפליקטים, על הפתרונות שמצאנו ועל צירופי המקרים שבהם נתקלנו, מעצבים בעצם את מי שאנחנו. כשאנחנו בוחרים סיפור מסוים, הוא ממתג אותנו. מה ואיך שאנחנו בוחרים לספר על עצמנו קובע במידה רבה את הרושם שנוצר אצל הצד השני.

סיפור טוב מגלם בתוכו את הערכים שלנו, את האמונות והבחירות. לכן, באמצעות סיפור אפשר לייצר רושם ותדמית אותנטיים שעוזרים לצד השני להתחבר אלינו אישית. לסיפורים יש כוח אדיר, ומי שיודע להשתמש בהם גם במיתוג אישי, זוכה. עם זאת, אני ממליצה להיזהר מלדבר על עצמנו יותר מדי, מה שלצערי רואים הרבה יותר מדי ברשתות, ולפעמים אפילו בהרצאות ובכנסים. המיתוג הכי טוב שלנו הוא לתת ערך לאחרים, ולכן אני מציעה להסתפק בסיפור קצר שיחבר אנשים, ולעבור מיד לנתינת ערך.

סיפור טוב חייב להיות גם מגובה בידע, נתונים או מספרים. אנחנו יכולים לספר עד מחר כמה אנחנו מוצלחים בהעברת הרצאות, אבל אם לא נראה הוכחות לכך, לא בטוח שיאמינו לנו. כדאי לספר תמיד סיפורים אמיתיים. אפשר ללמוד מתוך סיפורים המון דברים עלינו. עוד על בניית הסיפור כחלק מהמיתוג האישי, כאן.

לפעמים, כדי להתחיל לחשוב על מיתוג אישי, אפשר לחזור לסיפורים שלנו, ולמצוא דרכם את מה שיש לנו להציע, את הערכים, ואפילו את המיתוג הרצוי. עוד על שימוש בסטוריטלינג למיתוג אישי, כאן.

התוכן שאנחנו בוחרים לייצר הוא המיתוג הכי טוב שלנו

שיווק באמצעות תוכן – השיטה הכי טובה למיתוג אישי

ידעתם שזה יגיע, נכון? בואו נבין איך תוכן עושה עבודה מעולה גם פה:

  • תוכן שנותן ערך לאחרים, מאפשר לנו להפסיק לדבר על עצמנו ולהראות מה יש לנו לתת לאחרים. ואם נחזור לרגע להגדרה של ג'ף בזוס, הרי שאם אחרים יקבלו מאיתנו ערך, המיתוג שלנו ירוויח.
  • תוכן מאפשר לנו לבנות סוג של תיק עבודות. כאשר הידע שיש לנו מחולק בנדיבות ונמצא בנכס דיגיטלי משלנו (תגידו שלום לבלוג משלכם), אנשים יכולים פשוט לראות כמה ידע יש לנו, מבלי שנאלצנו למכור ולשווק אותו כל הזמן.
  • תוכן בעל ערך מאפשר לנו להיות בנתינה, להראות את הנדיבות שלנו. כשאנחנו מנגישים את הידע שלנו לטובת אחרים, אנחנו מראים כמה ידע יש לנו, כמה אנחנו נדיבים. זה עושה חשק להכיר אותנו ולעשות איתנו עסקים.
  • שיווק באמצעות תוכן הוא שיטה וגישה שמחייבת ראייה ארוכת טווח. אנחנו מתפתחים, משכללים ידע ומיומנויות, ואת כל אלה מתקשרים החוצה. כמו מיתוג, גם שיווק באמצעות תוכן הוא תהליך. בכל פיסת תוכן נוספת אנחנו ממתגים את עצמנו כמומחים.
  • תוכן מייצר אמינות. כשאתם כותבים עוד ועוד תכנים על הנושאים שבהם אתם עוסקים, הלקוחות והמעסיקים מבינים שיש לכם ידע, וזה מקצר את הדרך להעסיק ולהתחבר אליכם. דרך אותו תוכן אנחנו מייצרים תדמית רצינית ואותנטית. קשה לכתוב תוכן מקצועי וטוב על נושא שאותו לא למדנו וחקרנו.  
  • תוכן עקבי ותדיר מעיד על יציבות. כל פיסת תוכן היא עוד שלב בהתפתחות שלכם, ומראה שהעסק שלכם חי ונושם. כשאנשים נתקלים באתר או בבלוג שלכם, כמו גם בפרופילים ברשתות החברתיות, והם רואים שיש כל הזמן תכנים חדשים, הם מקבלים רושם שהעסק עובד, מתפתח ומתקדם.
  • תוכן מייצר אמון ומשרה בטחון. בכל פעם שמתקשרים אלי להזמין הרצאה או קורס בעקבות תכנים שכתבתי, אני מבינה שהפנייה מגיעה כי מי שקרא כבר הבין שיש לי את הידע הנדרש, ולכן יש לו בטחון לפנות אלי. עוד על יצירת אמון באמצעות תוכן, כאן.
מה קורה לכם כשאתם נתקלים בתוכן של מישהו? מיד נוצר רושם, לא?

ואי אפשר לדבר על מיתוג אישי מבלי לדבר על הטעויות הנפוצות, בעיקר ברשתות החברתיות:

  • לא משקיעים בנכסים דיגיטליים משלכם. עם כל הכבוד לרשתות החברתיות, יום אחד הן יכולות להיעלם, להוריד לכם את החשיפה או סתם לחסום את הפרופיל שלכם. בנוסף, קשה מאוד לראות את רוחב היריעה של הידע שלכם במדיה החברתית. נכס דיגיטלי משלכם, ובראשו כמובן בלוג או אתר, יראה בצורה הרבה יותר רצינית, מלאה (ושקטה, ללא הסחות דעת) את כל מה שיש לכם לתת. עוד על נכסים דיגיטליים וחשיבותם, כאן.
  • מיתוג אישי מדי – זה ממש נחמד, ואפילו יותר קל, לשים את התמונות מהטיול האחרון, מכל ארוחה, מחשבה או בגד שלבשתם (בהנחה שיש אנשים שזה מעניין אותם. אני עוד לא פגשתי כאלה, האמת) – אבל האם זה מייצר את התדמית המקצועית שרציתם? לא בטוח בכלל. אם אתם רוצים למתג את עצמכם כאנשי מקצוע, כדאי שתשקיעו ביצירת תכנים שייצרו את הרושם הרציני הזה.
  • ברוב המקרים, אנשים מערבבים בין האישי, הפרטי והציבורי/מקצועי. גם מעסיקים פוטנציאליים או לקוחות מתבלבלים. לקוחות מבולבלים לא מרימים טלפון, הם ממשיכים הלאה למישהו שמראה בדיוק את מה שהם רוצים לראות. אני מציעה להחליט על התדמית הרצויה, ולהשתדל לא לערבב. תתפלאו, תמונות שלכם עם הילדים אולי יעידו על ההורות שלכם (בדרך כלל הם יעידו על כך שאתם מעדיפים לצלם ולהראות מאשר להיות איתם באמת במלוא תשומת הלב, אבל זה כבר נושא לפוסט אחר לגמרי), אבל לא בהכרח על המומחיות המקצועית שלכם.
  • נוכחות יתר – מה לדעתכם חושב לקוח או מעסיק כשהוא רואה שכל היום אתם מבלים ברשת? מה גם שנוכחות יתר מעייפת מאוד. עוד על נוכחות יתר, כאן.
תמיד מומלץ לחשוב לפני שמעלים משהו לרשת
  • הפזיזות מן השטן – טעויות, שגיאות כתיב, נתונים לא נכונים או ביטויים לא מתאימים ממתגים אותנו כחפיפניקים. כל מי שאי פעם הופיע יודע שאין פרטים קטנים על הבמה. והיום, הרשת היא הבמה שלנו, ובכל רגע נתון מישהו יכול לראות אותנו שם. תנו לכל פוסט כמה דקות של תשומת לב, והמיתוג שלכם ישתפר פלאים.
  • חשיבה לטווח קצר – כולנו רוצים את 15 דקות התהילה שלנו. פעמים רבות, אנשים חושבים על לידים מהירים, הרשמה ובאזז, אבל הם לא חושבים על לקוחות מרוצים, מתן ערך אמיתי והקפדה על פרטים. התדמית שנוצרת לאורך זמן לא תמיד תיטיב עמם. אז אולי 20 אנשים נרשמו לזום הקרוב, אבל אם הם לא יקבלו ערך וירגישו שלחצתם להם על הרגש, הם יהפכו להיות שגרירים לא טובים שלכם. חבל.
  • הבל החשיפה ושקר הלייקים. לא כל "וואו" הוא טוב, ובטח לא כשמדברים על אוטוריטה. תגובות בסגנון מהממת, אלופה ותותחית הן נחמדות ונהדרות לאגו ולהפרשת הדופמין, אבל אין להן שום קשר למיתוג כאוטוריטה. נסו לא לבלבל בין מעורבות בפוסטים שלכם ובין אימפקט. מיתוג הוא הרבה מעבר לאותם לייקים ומחמאות קלות וריקות.
  • לא מפתחים דיאלוג. יש אנשים שמרוב שהם חושבים שהם משמשים השראה, הם עסוקים רק בעצמם. הם כותבים ומספרים סיפורים על כמה הם נהדרים, ולא מפתחים מערכות יחסים. כשאין יחס לצד השני, ההשראה מעייפת. הקשבה, אגב, היא מיתוג נהדר.
  • חוסר עקביות ביצור התוכן – זו אחת הבעיות הכי נפוצות של בעלי עסקים. הם מבינים את החשיבות של ראייה ארוכת טווח, אבל יצור התוכן לא הופך להרגל, ותמיד נדחק לסוף הרשימה בניהול השוטף של העסק. כתוצאה מכך, הם מייצרים תדמית לא יציבה.
  • חוסר אותנטיות. זו אולי הבעיה הכי חמורה היום בעידן הרשתות החברתיות. אנשים מנסים לייצר תדמית שלא תואמת את המציאות. אני מאמינה בלתת המון קרדיט לקוראים. את הזיוף הזה כולם קולטים בשלב כלשהו.
  • לפעמים מרוב רצון לייצר תדמית, אנשים לא משקיעים במקצועיות, אלא בלהראות אותה. כשאנחנו מצלמים את עצמנו בכל דבר שאנחנו עושים, על חשבון לתת יחס ללקוחות, להקשיב להם, ללמוד ולשפר את הידע הקיים, אנחנו משקיעים בעטיפה ולא במוצר. גם כאן, סופם של דברים להתגלות.
לא חייבים את כל מה שכתבנו להעלות לרשת. מותר להשאיר חלק במגירה.

ולסיום, עוד כמה טיפים אחרונים למיתוג אישי:

  • התמקדו במתן ערך. מומלץ לא לספר על עצמכם לשם הסיפור או האגו, אלא להציג את הערך שיש לכם לתת לאחרים דרך הסיפור. זה, בסופו של דבר, מה שמעניין אחרים.
  • אל תשכחו את העולם האמיתי. כל דבר שאנחנו עושים הוא שיווק ומיתוג. האופן בו אנחנו מתייחסים לאחרים, התשובות שאנחנו נותנים, השירות שלנו, המראה שלנו. אותנטיות והלימה בין מי שאתם באמת ובין מה שאתם רוצים לשדר תמיד עובדת טוב יותר. זיוף מריחים מקילומטרים, והוא מכתים את המיתוג שלנו.
  • השקיעו בתוכן – כמובן בנכס הדיגיטלי שלכם, אבל גם ברשתות החברתיות. חישבו והקפידו על כל פיסת תוכן שאתם מעלים. מוטב להעלות פחות תכנים ופוסטים, אבל להקפיד שאלה שאתם מעלים יהיו ערוכים היטב, מקצועיים ומייצרים תדמית של אנשים רציניים.  
  • השקיעו במערכות יחסים, אמיתיות ווירטואליות. ענו על שאלות, הקשיבו לאחרים. אנשים שיקבלו מכם יחס, ישפרו את המיתוג שלכם.
  • השקיעו בלקוחות קיימים ובשירות לקוחות. לקוחות מרוצים הם המיתוג הכי טוב שלכם.

לסיכום, מיתוג אישי, בין אם אנחנו יוצרים אותו במודע או שלא, קיים היום כמעט לכולנו. אם כבר אנשים מקבלים רושם מהחומרים שיש עלינו ברשת, למה שלא נעזור להם לקבל רושם טוב יותר? ואם אפשר על הדרך גם לתת להם ערך, הרי שעשינו בכלל משהו טוב.

מה חשבת? אשמח לשמוע את דעתך

האימייל שלך לא יוצג באתר, אני מבקשת אותו לצורך אימות וסינון ספאם.

שדות חובה מסומנים ב- *