הפעם אני כותבת מנקודת המבט של הקוראים. כעסק, ובמיוחד כזה שמקים בלוג – אנחנו חייבים להבין למה הלקוחות והקוראים יגיעו אלינו. אנחנו חייבים לתת להם סיבות טובות לעשות זאת פעם אחר פעם!
הקוראים באים מכמה סיבות:
- הנושא של הפוסט, באופן כללי, מסקרן או מעניין אותם.
- יש להם מה ללמוד בנושא.
- יש להם ממה ליהנות (יופי, צחוק, רגש וכד').
- הם מקבלים משהו מהכתוב (ידע, הטבה, רעיון).
אנחנו, כצרכנים, מחפשים יותר ויותר שירותים, מידע ומוצרים און ליין. הזמנים בהם היינו דופקים בדלתה של השכנה מלמטה ושואלים אותה איפה היא קנתה לילד שלה את התיק לבית הספר, כמעט עברו מן העולם. לפעמים קצת חבל, אבל קידמה זו קידמה והתפתחות אי אפשר לעצור.
כשאנחנו מחפשים שירותים או מוצרים, אנחנו "לומדים" מה נמצא בקרבת מקום, למי יש להציע את המוצר שאנחנו מחפשים, איפה מומלץ לרכוש אותו וכמובן – מה הכי זול. השלב הזה קרא "שלב הלמידה" והוא שלב חשוב עבור כל עסק שרוצה שתהיה לו נוכחות דיגיטלית. עוד קצת על שלב הלמידה ונוכחות דיגיטלית- כאן.
ככל שהמוצר או השירות שאנחנו מחפשים משמעותי או יקר יותר, שלב הלמידה יהיה ארוך יותר. רוב הסיכויים שנשקיע קצת יותר זמן בהזמנת חבילת נופש משפחתית לחו"ל מאשר ברכישת ספר שנרצה לקרוא, נכון?
בשלב הלמידה, אנחנו רוצים לקבל ידע. הידע יכול להיות כזה שיחסוך לנו זמן (למשל רשימת כל חנויות הספרים און ליין ויתרונות כל אחת מהן), יחסוך לנו כסף (השוואת מחירים בין אתרי סחר שונים לאותו מוצר), ייתן לנו מידע שלא היה לנו (למשל איך קוראים את טפסי חברות הביטוח, מבינים ונשארים בחיים), או פשוט מספק לנו השראה לקניה הבאה שלנו (איך לשלב תכשיט כסף עם שמלת פאייטים).
דמיינו לכם שאת אחד מהפוסטים האלו, שנותנים לנו ידע, מידע או השראה אנו קוראים בבלוג של עסק או מותג. מה זה עושה לנו? אם הפוסט הזה נתן לנו ידע של ממש, מבלי לדחוף לנו מוצר לפרצוף, איך נרגיש? אולי למרות שאנחנו מבינים שמדובר במאמצי השיווק של העסק, נרגיש לרגע אחד שמישהו שם חשב עלינו, הלקוחות, ולא רק על הכסף שנשאיר שם?
אם נקרא פוסט שפותר לנו בעיות או מעורר בנו הזדהות, נרגיש מועצמים, נכון? אם נלמד משהו חדש, נרגיש שהתפתחנו בעזרת הפוסט. אולי אפילו נרגיש שיש מי שמבין אותנו, מקשיב לנו. זו תחושה נהדרת, לא?
כשהייתי בסדנת הקופירייטינג הבריטית המושחזת, דיברו על הכוח של ההנהון. אם אנחנו קוראים משהו ומהנהנים לנוכח השאלות שנשאלו שם, הרי שהטקסט מדבר אלינו. הדרך מההנהון ועד הנעה לפעולה קצרה.
הנה כמה דוגמאות לפוסטים של מותגים שנתנו לי, באופן אישי, השראה או ידע:
- עצות לפריטי חובה בארון הבסיסי, מתוך הבלוג של H&M
- על סגולות התה הירוק (חלק מריטואל הבוקר שלי 🙂 ) – בבלוג הכל כך מדליק של Free People.
- על זוועות תעשיית הפרווה, מתוך הבלוג של חברת הקוסמטיקה LUSH.
- על סגנון אמנותי שלא הכרתי ונקרא cyanotypes בבלוג של Urban Outfitters – כמה שזה יפה!
- על עיצובים מדליקים עם הטרנד של לוכד החלומות, בבלוג של מגנוליה (אני משוחדת, אבל נכון שזה יפה?).
עכשיו דמיינו לעצמכם שגם עסקים קטנים יקימו בלוגים מדליקים כאלה ונוכל לקבל מהם ידע והשראה?
אהה.. לשם אני עפה בדמיון…